Campingferie.dk

Adria
 Autocampere  Campingnyt  Finansiering  Hvad sker hvor  Test  Videoklip
 Biler  Campingpladser  Forhandlere  Rejseinspiration  Udstilling/Messer  Vintercamping
 Camping i TV  Campingvogne  Fortelte  Telte/Teltvogne  Udstyr/Tilbehør  Vogne til salg
Opdateret: 1. juli 2016 Online: 796 brugere

Ekspedition
Polarcirklen 2012

D-dag i Normandiet 2014 – del 1 - På vej sydover

Lisbeth & Peer Neslein fra Campingferie har pakket deres Kabe og sat kursen mod Normandiet og de kendte invasionskyster, hvor D-dag fandt sted den 6. juni 1944. Lisbeth og Peer skal møde en gruppe campister, i alt 54 personer som skal med på den guidede campingtur. Turleder på turen er Leo Fransen og Peer Neslein.

Peer Neslein fortæller:
Inden afgang er jeg kørt til PJ Caravan i Roskilde da jeg har lovet Camper.dk at teste en solcelle regulator og et display, begge dele fra Votronic. Her dækkes solcellerne til så vi kan fjerne kablerne, så der ikke er strøm på anlægget.

Her er den nye regulator til højre og det nye display som har en række forskellige visninger som jeg vender tilbage til en af dagene.

Vi er kommet afsted sidste på dagen så syd for Bremen kører vi ind på en rasteplads og finder en god plads hvor vi kan holde og få lidt søvn. Det er for sent at finde en campingplads. Inden vi går i seng tænder jeg min NX-5 som giver en alarm hvis nogen står uden for vores dør. Jeg har også en sensor forteltlampe som tænder når nogen kommer for tæt på. NX-5 fanger også de forskellige former for gasser, som vi gudskelov ikke har hørt meget om de seneste år. Vi er glade for at have en vogn, hvor vi kan tage bad i varmt vand i brusenichen næste morgen, selv om vi har overnattet på en rasteplads.

Næste morgen holder der 2 LMC vogne i samme område som os og det sjove er, at de skal med på vores tur til Normandiet, så dem møder vi igen senere.

Næste dag kører vi ind i Holland ved middagstid og glæder os over det dejlige vejr.

Senere kommer turen til Belgien, hvor vi synes vejene er noget dårligere. Men det kan være en tilfældighed.

Så er turen kommet til Frankrig hvor vejene bliver meget bedre og dyrere, da vi vælger at bruge deres betalingsmotorveje.

Ved betalingsanlæggene tager jeg altid den højre bane som lastbiler og busser også bruger, da jeg synes at nogen af de andre baner er meget smalle, når campingvognen er 2,5 meter. Hertil kommer spejlene som stikker endnu længere ud.

Med på turen har jeg mit eget trådløse netværk fra SImbox.dk hvor der er plads til 9 Simkort. Det virkede fint i Tyskland og Belgien og her i Frankrig, hvor vi er nu er der flot signal. Jeg har ikke kort til Holland, som jeg ikke syntes jeg havde brug for.

Det er aften og vi mangler ca. 150 km til campingpladsen så vi kører atter en gang ind på en rasteplads til personbiler, hvor vi holder alene, men ikke så længe så kommer der også andre, da de ser vi holder der.

Vi holder ved en tank og en lille restaurant, men sidstnævnte er desværre lukket, så vi spiser bare vores egen mad og nyder en kop kaffe i vognen, mens jeg tjekker om der er fransk TV og det er der.

Næste morgen er vi klar til afgang og vi har sovet rigtigt godt og er dejligt udhvilede.

Igen kommer vi gennem flere betalingsanlæg og igen vælger jeg den højre bane. I nogle tilfælde er den bemandet og andre gange stikker jeg bare kreditkortet ind og får en kvittering. Nemt og hurtigt.

Vi nærmer os broerne over Seinen. Den næste bro hedder Normandiet broen og her betaler vi også vejafgift.

Smuk bro med en god stigning.

Så er der ikke langt igen til campingpladsen. Undervejs ser vi denne Jeep på vej til at fejre 70 års jubilæet. Vi har betalt omkring 46 Euro i vejafgifter gennem Frankrig, hvilket svarer til omkring 350 kr.

Så er vi ankommet til camping Le Puits og jeg får brug for moveren (Powrmover) til at køre campingvognen på plads. Det er stadig formiddag og græsset er vådt og der er ganske pæn stigning op til pladsen.

En kile i den ene side sikrer at campingvognen står i vater.

Vi har sat et Dorema Mistral telt (fra DCT-Vejlle.dk) op som giver læ hvis det bliver nødvendigt, men i første omgang skal vi nyde solen og vores frokost, mens andre campister som hører til vores gruppe ankommer stille og roligt.

Pladsen er tom endnu, men den skal nok blive fyldt.

Det er en dejlig åben plads med store parceller til vognene.

Der er god plads til at rangere rundt på.

Her holder vores turleder Leo og Dorthe. Nu skal vi bare have de sidste familier tjekket ind i løbet af dagen og i morgen starter vores guidede campingtur. Vi glæder os og er spændte på at se om vi kan kommer rundt langs strandene og byerne, da der er meldt ankomst af masser af kendte som ukendte mennesker.