Reich mover problem.
 
Hinshoej Caravan
 Autocampere  Campingnyt  Finansiering  Hvad sker hvor  Test  Videoklip
 Biler  Campingpladser  Forhandlere  Rejseinspiration  Udstilling/Messer  Vintercamping
 Camping i TV  Campingvogne  Fortelte  Telte/Teltvogne  Udstyr/Tilbehør  Vogne til salg
Opdateret: 25. maj 2016 Online: 619 brugere
Forsiden
Loading
Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Udstyr og Tilbehør
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Reich mover problem.  preben sørensen 15.6.2013 |  9:43  
Jeg har en Reich Mover fra 2004, med de gl. "sandpapir" ruller. Den har altid betjent mig udmærket. og gør det for såvidt stadig.
Mit problem er at den har tabt kræfter. Den har tidl. klaret stigninger og kantstene uden problemer.
Men nu er det med tydelige anstrengelser den klarer opgaver som før var en selvfølge.
Jeg har været på jagt efter dårlige forbindelser ved kabler mm. og ikke fundet noget der var løst.
I går havde jeg motor kullene ude for rensning. blæste kulholderne rene med trykluft. der var ikke meget støv der.
Batteriet holder sig på 12,5 v under belastning. (Målt med et præcisions instrument)
Mon der er kyndige folk i dette forum som kan påpege yderligere muligheder for fejlfinding.
Preben S.

Hej prøv et andet batteri ( dit bat..   Erling Jensen 15.6.2013 |  9:51
Hej prøv et andet batteri ( dit batteri er nok sulfateret )
mvh
Erling
Hej Erling ! Jeg tror nu ikke det e..   preben sørensen 15.6.2013 |  10:05
Hej Erling !
Jeg tror nu ikke det er batteriet. Jeg prøvede i går at paralel forbinde et fuldt opladet 60 amp. startbatteri til mover batteriet. Dette gav ingen effekt.

Preben s.
Hej Preben Jeg mener at have iagtt..   Kjeld L Kristensen 15.6.2013 |  10:18
Hej Preben
Jeg mener at have iagttaget samme på min gamle truma med "sandpapir" og har hidtil slået mig til tåls med at rullerne jo efterhånden er blevet slidte, og "fedter" en smule når kantstene osv skal forceres,
Jeg har dog ingen rigtige problemer som sådan, og da nye ruller til min koster en mindre formue, har jeg ikke i sinde at lave om på dette foreløbig.

Udover slidte ruller kan det jo også være tilholdertrykket på rullerne eller justeringen af frikobling som spiller ind.
Fjedere slappes vel også en smule efterhånden, og særligt hvis ikke de får lejlighed til at "slappe af" mellem hvert brug. Måske kan friafstanden derfor gøres en smule mindre end det specificerede.
Hej Kjeld. Rullerne fedter ikke, de..   preben sørensen 15.6.2013 |  10:24
Hej Kjeld.
Rullerne fedter ikke, det kan jo høres tydeligt når de gør det.
Jeg har indstillet trykket mod hjulet stramt, der skal tages godt ved når der skal til spændes.
Jeg er ikke i tvivl om at det er motorerne der ikke får strøm nok, men kan ike finde ud af hv ad der skal gøres.
Jeg har tidl. fundet en løs ledning ved Styre boxen inde i vognen, denne er spændt. Den sidste ting jeg selv kan finde på er, at efterspænde alle lednings terminaler i styreboxen.
Preben S.
Hei Kjeld L Kristensen! Er det diss..   F. Bruun 15.6.2013 |  12:43
Hei Kjeld L Kristensen!
Er det disse ruller på linket du trænger til at skifte, uden at det koster en formue:
www.campingshop-24.de
Hei Kjeld L Kristensen!Her er også ..   F. Bruun 15.6.2013 |  12:50
Hei Kjeld L Kristensen!Her er også muligheder:
www.caravanmovershop.de
Hej Bruun Tak for dine henvisninge..   Kjeld L Kristensen 15.6.2013 |  13:56
Hej Bruun
Tak for dine henvisninger, Men jeg har ikke problemer , og kunne ikke drømme om at skifte rullerne ud før de nægtede at tage fat.

Preben Jeg skev at rullerne måske fedtede en smule og du skrev, at dette kunne høres, Men spørgsmålet er jo hvor meget slip er der mellem det drivende og det drevne hjul? Er det F. Ekspl. 4-5 % kan det næppe høres, men kun mærkes på hastigheden ved stor belastning.

Tilført spænding er afgørende, men måles dette direkte på motorerne, når disse belastes hårdt, og der stadig er 12-12,5 V kan du frikende den del af udrustningen som ligger foran.
Er spændingen lav må du jo ind og se på hvert forud liggende delelement
I øvrigt kan jeg se du har forbundet to Batterier i parallel. Dette er ikke nogen god ide, idet svageste da stjæler fra stærkeste

Har du derefter stadig mistanke til motorerne må du adskille disse, Evt dreje kommutatoren af og udstikke denne. herefter må du se på tilholdertrykket på kullene, rense disse og sikre dig fri bevægelighed i kulholderne.
Det permanente Magnetfelt kan være den ukendte faktor, men her har du nok ingen målemuligheder.
Personligt har jeg ikke erfaringer om nedbrydeligheden af disses magnetisme i de nyere magnetmateriale
Hej Kjeld. Tak for dine svar, og ik..   preben sørensen 15.6.2013 |  16:19
Hej Kjeld. Tak for dine svar, og ikke mindst for at du ikke lod tråden afspore grundet input med Truma ruller.
Jeg kan se på teksten at du har forstand på det med Strøm, så jeg håber du med flere oplysninger kan bidrage til at jeg får en ide om der er noget at gøre.
Jeg har ikke målt spænding på motorer under belastning, det er jo fysisk umuligt at kravle under vognen mens den kører, og mine multimeter ledninger rækker ikke så langt. ( Jeg må så kunne montere et par ledninger der når ud under vognen, og forbinde multi meteret til dem ?)
Jeg har haft fruen til at køre med moveren, mens jeg sad ved batteriet og målte spændings faldet. Ved start kunne jeg måle 13,8 V og under belastning 12,5 V. - jeg ved så ikke om denne målemetode giver et retvisende billede ?
Det batteri jeg paralel forbandt i håb om bedre effekt, har jeg prøvet at køre med alene, det ændrede intet. (Startbatteri til 2,0 diesel)

Din teori om ruller der fedter, mener jeg klart at kunne tilbagevise. Når jeg bakker op på en kile har jeg tidligere oplevet fedteri, men så er det jo blot at justere. Jeg har justeret så tæt at der skal en solid arm til at vride rullerne på plads. Ved kørsel ligeud på fliser er hastigheden også mærkbart nedsat.
Hvis rullerne fedter bare en anelse, skal det vel ikke medføre at motorerne lyder anstrengt under belastning. Ved opkørsel over den kantsten den i årevis har klaret uden tøven, går den nu næsten i stå og motor omdrejningerne falder markant, men op og over kommer den !
Adskillelse af motorer skal jeg ikke forsøge mig med, det er ikke blot at løsne nogle skruer !
Jeg håber på løsnings forslag som kan afprøves.

Mange hilsener
Preben S.
Du får ikke noget retvisende billed..   Kjeld L Kristensen 15.6.2013 |  17:38
Du får ikke noget retvisende billede på spændingstabet medmindre du kommer så langt ud mod motorerne som muligt
En metode er selvfølgelig at måle udgangsspændingen på styreboksen, men husk det skal være med den store belastning på moveren. ellers får du intet retvisende billede.
(En overgangsmodstand på f. ekspl. 0,02 ohm i relæer, forbindelser, kul osv vil ved et strømforbrug på 20 A give et spændingsfald på 0,4 V, men er det 100A vil overgangsmodstanden give 2 volt og da er effekten på motorerne reduceret til ca 70 % og dette er absolut mærkbart)


Måler du derfor med fuld belastning kan du jo udelade såvel styreboks, ledningerne hertil og batteriet som fejlkilde, hvis spændingen da stadig er OK.

Herefter er der ikke andet end det jeg foreslog med at adskille motorerne.

Til slut Movere er ikke Raketvidenskab, Og hvad navnet ellers er, er egentlig ligegyldig de er alle i hovedpunkterne ens.
Hej Kjeld. Du har givet mig et godt..   preben sørensen 16.6.2013 |  9:40
Hej Kjeld. Du har givet mig et godt indblik i de sammenhænge jeg skal finde ud af med den træge mover.
Mandag vil jeg montere ledninger på "krokodillenæb" og sætte dem på +& - terminalerne på motorerne, ledninger så lange at de kan nå ud under vognen og fastgøres til multimeter.
Herefter bakning op på 2 kiler mens måling pågår. Jeg vil efterfølgende måle på udgangen ved styreboxen inde i vognen. Jeg må så kunne få et billede af om det er batteri eller motorer der er problemet.
Det er jo altid spændende at rode med nye områder, og videns basen udvides jo samtidigt.
Ang. adskillelse af motorer kan jeg ikke finde skruer mm. men selv en blind høne kan jo finde korn, så det må jo være sådan at der er gevind i motor kappen, som så er skruet på gearet. Så skal jeg derind er det vinter arbejde.
Hvad mener du om planen ? Er der yderligere ting jeg skal være obs. på?
Jeg har tænkt mig at anvende alm. 0,75 ledning til måling.
Der er jo ikke meget plads ved motorerne, men det er vel forbudt at krokodillenæbet rører kappen omkring motorerne ??

Mange hilsener
Preben S.
Så er problemet med min sløve Reich..   preben sørensen 20.6.2013 |  12:36
Så er problemet med min sløve Reich mover løst !
Jeg vil melde tilbage for der er sikkert andre der kan lære af mine oplevelser.
Som det fremgår af ovenstående er jeg blevet guidet udmærket af Kjeld kristensen, og jeg har målt og forsøgt alverdens ting.
Som beskrevet kunne jeg måle en masse strøm på batteriet når vornen kørte ligeud på fast underlag, men ved kørsel op på en kile gik den ned, men strømstyrken på batteriet var stadig udmærket.
Jeg afmonterede så frontpladen på elektronik boxen i vognen, og målte direkte på de kabler der går til motorerne, og belastning var op på kile !
Så skete der noget, spændingen faldt til 7-8 volt.
For mig var sagen nu klar, det var et nyt batteri !
Kontaktede Sahl Akkumulator Fabrik ved Bjerringbro, De ville gerne belastnings prøve mit batteri fra 3 md. 2009 inden jeg købte et nyt.
Så kom overraskelsen- Batteriet blev erklæret 100% i orden. Ved belastning til 8 v. kunne der hives næsten 500 amp. ud af det.
Jeg slog et smut omkring Bosh service værksted for at få lidt hurtig supervision. Værkføreren var ikke længe om at stille diagnosen. Dårlige forbindelser i elsystemet, han kunne også råde mig til at starte med de kabler der går fra batteri til elektronik boxen.
Det viste sig at samtlige 6 terminaler på boxen var løse, og de værste var netop dem fra batteriet. Efter tilspænding kom der liv i sagerne. Den smuttede op på kile og opkørsel til huset uden tøven, præcis som i gamle dage.
Jeg håber disse erfaringer kan hjælpe andre med lignende problemer.

Go sommer
Preben S.
Tak Preben Så ikke dit indlæg den ..   Kjeld L Kristensen 20.6.2013 |  13:15
Tak Preben
Så ikke dit indlæg den !6 ds, Men dit nye indlæg giver da os med "gamle" movere anledning til at a kontrollere vore forbindelser, hvis vi synes at få for lidt ud af moveren.
Nu er moveren 100% optimeret. I min..   preben sørensen 22.6.2013 |  11:35
Nu er moveren 100% optimeret.
I min kamp med moverens effekt har jeg naturligvis studeret monterings manualen. Her fremgår det at der skal være 6 kvt. kabler til motorerne.
Men kablerne fra batteri til elektronik box skal være 10 mm.
Min mover er hos forhandler flyttet over fra den gl. vogn, men alle kabler er 6 kvt. Så nu har jeg trukket et ekstra kabel på 6 kvt. mellem batteri og elektronik box.
Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at teste effekten, men jeg har store forventninger til resultatet når den skal bestille noget.

Preben S.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail  

Om campingferie.dk | info@campingferie.dk | Bank: 5301-0432915 | CVR.nr. 34486379 | 1996-2016 © Neslein Media ApS