Erfaringer med Power Pack
 
Odsherreds Zoo
 Autocampere  Campingnyt  Finansiering  Hvad sker hvor  Test  Videoklip
 Biler  Campingpladser  Forhandlere  Rejseinspiration  Udstilling/Messer  Vintercamping
 Camping i TV  Campingvogne  Fortelte  Telte/Teltvogne  Udstyr/Tilbehør  Vogne til salg
Opdateret: 29. maj 2016 Online: 1138 brugere
Forsiden
Loading
Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Udstyr og Tilbehør
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Erfaringer med Power Pack  Christian Andersen 10.4.2012 |  19:11  
Hej,

Vi har overvejet at sætte mover på vores hobby 560 kmfe.

Men vægten på en mover og et standard 110 A batteri har gjort at det kun er blevet ved overvejelserne indtil jeg så at man kan få en Peak Power Pack, som kun vejer 2 kg.

Det gør det jo pludselig meget interessant igen, men er der nogle som har erfaringer med denne type batteri? og hvilken mover vil I anbefale til vores 1600 kg. vogn.

Venlig hilsen
Christian

Batteriet i en Powerpack er ALT for..   Bruger slettet 10.4.2012 |  19:38
Batteriet i en Powerpack er ALT for lille. De er typisk - og måske let at gennemskue om en der kun vejer 2 kg, på ganske få A. De almindelige vi ser i butikkerne måske på 12 - 14 - 16 - 18 A og det kan slet ikke flytte vognen.

Hvad er et standard batteri? I er selvfølgelig nød til at rette jer efter mowerfabrikantens krav/anbefalinger, der også tager hensyn til hvor tung jeres vogn er.

Hvis i vil spare nogle kg og har penge nok er et rørcellebatteri måske en udvej, f.eks red eller yellow top, men det er, sammen med den nødvendige kvalitetslader, en pebret løsning. Men en god lader fra Ctek vejer ikke ret meget!

Alle movere er vel ikke lige tunge?

God jagt.
Christian Andersen, Du kan finde f..   Fam. Larsen 10.4.2012 |  19:59
Christian Andersen,

Du kan finde flere oplysninger om Power Pack her www.caravan-mover.dk
Her er lidt læsning om det der sans.. Bruger slettet 10.4.2012 |  20:48
Her er lidt læsning om det der sansynligvis blev spurgt på :-) Peak Power Pack der indeholde en anden type batteri, Li-ion teknologi, kendt fra bærbare pcere boremaskiner osv - i kontrast de almindelige lukkede blysyre vi ellers kender fra diverse billige power packs og nødstart batterier, som man kan købe i H-N J&F Thansen osv osv. de kan ikke flytte en campingvogn.

Læsning før der svares :-o :-)
www.google.dk

her med er side fra Reich hvor der står en masse www.ivra.nl

mvh

Forstør Zoom
Om priser osv lige en obs. idet jeg..   Bruger slettet 10.4.2012 |  21:56
Om priser osv lige en obs. idet jeg faldt jeg over dette, nedsatte, hvor der står at der kommer en ny model i Maj www.dincampingbutik.dk DKK 3.595,00 Det er selvfølgelig væsentlig, at man i købsituationen kan kende forskel, og ikke mindst prismæssigt.

Hvad er forskellene? Det her er jo ret nyt men har man en halvstor vogn er 80 A /10 minutters køretid måske i underkanten?

På den anden side ja så har vi flere der fortæller at et 75 A traditionelt batteri er nok til dem. Nu aflades blysyre sikkert ikke på helt samme måde som Li-ion, jeg har ikke googlet på hvor gode de er til at holde spændingen oppe ind til batteriet er tømt, men ellers er der vel med en almindelig vogn, ( hvad er det) ikke så meget at være kede af. Det lyder rigtig smart.

Der kommer forhåbentlig nogen med egen erfaringer.
Det er et stykke tid siden at jeg s..   Bruger slettet 10.4.2012 |  22:09
Det er et stykke tid siden at jeg skrev om ikke at kunne forstå at el-bil batteri teknikken ikke var taget op af caravan industrien. Det her er nok bare en spæd begyndelse.

Jeg så et sted at peak pover pack var ned til minus 20 det er ikke godt nok for vintercamppister der udsætter sig for minus 40. Tjek selv op på om det holder, og hvad der sker hvis? El-bilernes batterier har et indbygget forvarmersystem, da ydelsen i frost er betydelig lavere. Når bilen først køre blir de varme af afladningen.

Men jeg mener at der stod minus 20? tjek!
Hmm. Er ved at læse op på debatten ..   Bruger slettet 11.4.2012 |  8:00
Hmm. Er ved at læse op på debatten Fam. Larsen, Søg inde siden kan ikke finde noget om peak power pack på siden du kom med. Jeg oprette mig endda som bruger. Det er vellers sjældet, da man risikere at blive bestormet med reklamer. Nå det er vel et godt emne. :-)

... og så, helt almindeligt, folk der ikke har PPP Reich mener MÅSKE ellers generelt at det er for lille (og for dyrt). Tjek selv debatten via www.google.dk

Jeg så et sted at man af Reich på en messe var blevet frarådet løsningen hvis vognen vejede over 1200 kg. Og så var der et sted en campist der regnede på strømforbruget ved max/midel forbrug og kom til at der nok kun var til 5 minutter.
Meget svært at vurdere, hvilke vogn hvor, idet PPP "kun" indeholder 6.6 - 13.2 Ah eller 84 169 Wh Der var også utilfredshed med at man ikke er mere præcis med energimængden der kan gemmes, men det er måske et temperaturspørgsmål.

Ladetiden blev sagt at være kortest via bilen.

hvilket måske svarer til energien i batteripakkerne på 2-4 gode boremaskiner. (jeg sjusser)


Og så er der virkelig det med frostvejr. Ikke under minus 10 grader i drift og ved opbevaring minus 20. .. Man kommer måske med en batteripakke der en mindre kuldefølsom?

Fra debatten Googleoversat....
Vi bruger et batteri til mover + som en strømgenerator, når strømmen svigter på campingpladsen. Og i praksis sker ganske ofte. Lippac PPP og er meget dyre. Hvad er deres ret til at eksistere mod en sådan Optima Yellow Top YTR 2,7 J? Det har en kapacitet på 38 Ah og mere end nok peak spænding. Og kan disse batterier bruges til at levere strøm i løbet af strømsvigt. Dette batteri er temmelig let, 12 pounds. Endelig, om prisen på Optima. Omkring 175 Euro ..... Det sparer en nippe til en drink. Hvad skal jeg med udsigt? Vores nuværende batteriet stadig fungerer fint (tre år). Men hvis han skal udskiftes, er stærkt tilbøjelig til at lille Optima. hilsen, Rico

og et par indlæg og et alternativ mere

Van: Menno Datum: 13 April 2011 about 19:25


Se: Fra: Menno Dato: 20. januar 2011 kl 21:49 På Caravana præsenterede SimPark den Lippac. Et batteri, der svarer til Reich, hvilket kun er lidt tungere, 4,8 kg, men det ville have en kapacitet på en halv time (20 euro, og billigere end den Rige version).


Her hvor man roser
Van: Hesrie Datum: 9 maj 2011 about 19:47

LS Gode nyheder Rige nok iltoptagelse højdepunkt. BCA i Wezep sidste uge testet dette på en Adria 472 og PPP har ikke noget problem 25 vedvarende minutter.

Re: Powr mover mødt Peak Power Pack

Rapportaf william »Tue 29 Apr 2011 08:55
RE.gif
Vi har for nylig også en Enduro + PPP og manøvrering er faktisk let. Jeg har været mindst 10 minutter brugt manøvrering og PPP er stadig i god stand blij.gif.
Jeg har PPP på den konstante strøm forsyning (12V +) af bilens batteri tilsluttet via min inverter. Jeg har også 230V oplader til PPP blot en stikkontakt v / d campingvogn ned.
Han er således altid opkræves, og han er i god form, hvis du ønsker at bruge mover! Jeg har også on / off forlængelse af PPP i et lettilgængeligt steder, så du ikke under nogen tid banken har for at aktivere den. Jeg er meget tilfreds med denne konfiguration thumbup.gif.
hilsen
William

:...

men fortsæt selv


Der her er morsomt og understøtter virkelig dem der fortæller at kunne klare sig med et 75 A godt alm batteri.

Der tales om små Yelow Top (rørcelle type) men data om spidsstøm fra et Vision AGM er nu heller ikke så dårlige. De vejer bare en hel del mere, og er billigere.

Det der med frostvejr og PPP er vel for nogle, ikke så godt?

Kaffetid :-)
Hej Sten, Du finder det i menuen "..   Fam. Larsen 11.4.2012 |  11:17
Hej Sten,

Du finder det i menuen "Batteri (type, størrelse, vedligeholdelse)" samt links ude til højre.
Tak. Ved du om der har være deba..   Bruger slettet 11.4.2012 |  13:22
Tak. Ved du om der har være debat om PPP R på Dansk? Der ses omtale af PPP og PPP Reich den ene på 1½ kg og det andet på 2 Kg

De laves så vidt jeg kan se exendis der har en brochure der sige 1½ kg.

www.exendis.com

Google kom med en ældre batteritest hvor PPP Reich er med www.onderhoudslader.nl

Det er læseligt i googledansk :-))


mvh
Har ikke set debat på Dansk - Men d..   Fam. Larsen 11.4.2012 |  15:15
Har ikke set debat på Dansk - Men du kan finde flere informationer på www.caravan-mover.dk, www.trumamover.dk bla. links til Tyske forum samt hvad forskellen på de 1,5 kg og 2 kg er, pris o.s.v.
Ved det er en gammel tråd, men tage..   Frits Offenbach 6.5.2015 |  9:02
Ved det er en gammel tråd, men tager den lige op igen..

Har en LMC 530 E på 1300 kg fuld lastet og vil have en mover på.
Nogen der har erfaringer med Enduro Power Pack med fl.g spec.
- 20Ah Lithium-ion batteri.
- Max udgang 120 Ampère.
- Output: 12Volt DC
- Vægt: 4,3 kg. inkl lader.
- Størrelse: 175 x 175 x 120 mm.
- Levetid: op til ca. 1500 opladninger og afladninger.
- Vedligeholdesesfri.
- Inkl speciallader 5A RMS (3A DC)

Og kan den trække min vogn
Der er ikke andet der skal kobles på batteri.
Finn Offenbach Ja tid er jo gået si..   Kjeld L Kristensen 6.5.2015 |  10:30
Finn Offenbach
Ja tid er jo gået siden ovenstående tråd blev lavet så det kunne være sjovt at få lidt praktiske oplysninger.

Ser man lidt teoretisk på det, savnes
Afladekurver som funktion af strøm/spænding for at kunne bedømme disse batterier.

Ud fra de tilgængelige oplysninger kan man sige
Den maximale udgang på 120A tangerer de fleste moveres startstrøm som også er 120A.
Spændingsoplysning ved denne strøm er imidlertid vigtigt. For dykker spændingen dykker motorernes startmomenter også, og problemer med igangsætning kan opstå.

Kapaciteten burde være tilfredsstillende for til de fleste movere, hvis batteriet kan holde spændingen.
Er denne for lav gælder reglen motoreffekten falder med kvadratet på spændingen
Dvs har motorerne sine max effekter ved 12,5 V vil de ved f. 11V være faldet til 77%

Skulle spændingen imidlertid kunne holdes på et rimeligt niveau over hele afladeperioden, burde batteriets kapacitet række til små 40 min drift inden det er helt afladet og så længe bør ingen have sin mover til at køre mellem hver opladning

Dette er som sagt teori "Et er søkort at forstå et andet er skib at føre"
Ingen personlig erfaring men læser ..   Bruger slettet 6.5.2015 |  11:03
Ingen personlig erfaring men læser hver gang _batteritypen_ dukker til campingbrug.

Bemærk at det nu i forhold til det batteri tråden tidligere handlede om nu er et nyt og data, større batteri. .. Det er blevet grønt. :-)

Jeg gør oppe i tråden opmærksom på dets temperaturegenskaber. Da, i dets manual, i brug, ned til minus 10, og opbevares ved ikke under minus 20.

Tjek det nye batteris datablad! Og lige så vigtigt, hvad der kan ske hvis det det ikke overholdes.

Hvis man skal spare vægt og frygter at mangle strøm er her en smart alsidig (og billig) batteripakke med samme batteritype, der burde kunne trække vognen.

startbilen.dk

* Kapacitet 16.300mAh

* Input: DC12-1A

* Output: 12V-2A, 16V-3.5A, 19-3.5A

* Startstrøm: 200A; Peak current: 600A (3S)

* Cyklus liv: 3000 gange

* Fuld opladning: 4 timer

* Størrelse: 165 (L) * 78 (W) * 36 (H) mm

* Vægt: 450 g

Reklamationsret: 24 måneder

Certifikater: CE / FCC / RoHS

Jeg kender heller ikke dets kvalitet. Men i følge data er det større end det du spørger på. Og væsentligt, det har ikke en moverfabrikat som garant.

Om det "i nød" kan supplere det du spørger på, kommer jo an på flere ting, ikke mindst garantiforhold. hvis man klumre uden at ha haft en fagmand på. :-)

OBS batteritypen skal lades med en speciel lader og må IKKE lades uden om deres indbyggede ladestyring


Jeg håber der er nogen med praktisk erfaring der byder ind. Handler i et seriøst sted er der vel ikke så meget at betænke sig på.

Svend Poulsen har haft det tidligere _mindre_ Peak Power, men skiftede pga dets lille kapacitet, til et mere almindeligt moverbatteri.

mvh
Undskyld vrøvl. Det du spøger på ..   Bruger slettet 6.5.2015 |  11:07
Undskyld vrøvl. Det du spøger på oplyser jo 20 Ah.

mvh
Ja Sten, nu er det jo ikke en jumps..   Frits Offenbach 6.5.2015 |  18:12
Ja Sten, nu er det jo ikke en jumpstarter jeg søger, den har jeg allerede på værkstedet, det er erfaring angående den power pack og om det kan du til moveren
Ja selvfølgelig dur det :-) ellers ..   Bruger slettet 7.5.2015 |  14:08
Ja selvfølgelig dur det :-) ellers ville et velrenommeret movermærke

ikke udvikle en mini let batteriløsning type Li On der bruges i el bier, boremaskiner, laptops og i det små, mobiltelefon.

til deres mover.

Spørgsmålet er om det dækker jeres behov?

Dette er deres 2´eller vistnok 3´generation batteri, der hver gang er blevet større og nu oplyses til 20 Ah og tillader et strømtræk på 120 A - så mon ikke den er ved at være der? Du kan måske handle med bytteret, sådan at det hvis det viser sig at være for lille, at kunne bytte det til f.eks et Optima Yellow Top hvor deres mindste vistnok vejer 11 kg. :-)

Jeg sammenligner med startpakken fordi den (prisen!) indeholder samme batteritype og har lidt bedre data * Startstrøm: 200A; Peak current: 600A om end den indholdsmæssigt er lidt mindre.

Meen som Kjeld oppe gør opmærksom på - hvordan opfører den sig belastet og til moverbrug er det jo ikke avladning i få sekunder, men f.eks i 10 minutter.

Det kan være at dens interne ledningsføring ikke kan tåle det, men er ved at smelte.

Li om batterier skal dog være udstyret med en termosikring der lukker over en vis temperatur, men det er man vel ikke interessent at komme ud for.

Jeg har ikke tid i dag, men vil søge på nettet om der er nogen der har erfaringer med deres nye batteri, der vitterligt er grønt.

Der er åbenbart igen der har prøvet.her i DK ???

mvh



MVH
Tak for info. Ja nu får jeg nok ik..   Frits Offenbach 9.5.2015 |  7:00
Tak for info.

Ja nu får jeg nok ikke brug for det alligevel.
Har handlet en Tabbert Vivaldi 495 HE, hvor mover, batteri og lader var monteret.
Til lykke med din nye vogn Frits ! ..   Kjeld L Kristensen 9.5.2015 |  10:52
Til lykke med din nye vogn Frits !
Tråden her er interessant og det er ønskeligt at den kommenteres med praktiske oplysninger.
Masser af mennesker har jo kun behov for, og bruger kun batteriet til Moverdrift, og da er det jo ikke uden betydning, om der skal skal slæbes for megen vægt rundt for at få strøm nok til en sådan
Tak Keld. Jeg ved det ang. vægten o..   Frits Offenbach 9.5.2015 |  11:23
Tak Keld.
Jeg ved det ang. vægten og følger da også med her for en evt. udskiftning af det tunge batteri når og hvis der kommer en med erfaring der kan fortælle lidt mere omkring de nyeste.
Kjeld, der meget tidligt gjorde o.. Bruger slettet 9.5.2015 |  12:45
Kjeld,

der meget tidligt gjorde opmærksom på at der er forskel på batteri/type behovet, kun ved moverbrug , så kan klare behovet med et godt, mindre "startbatteri" eller, hvis man i perioder kører hele vognen lys osv på 12 volt så behøver et traditionelt marine fritids forbrugsbatteri der bedre tåler dybe afladninger. (hvor længe er der mellem at der lades? !!

vil sikkert hygge sig ved at se Trumas top anbefaling Batteri OPTIMA® YT S 2.7 der er på 38 Ah og vejer 11.6 kg.

www.truma.com

Billedet: Campingferie har en artikel fra 2013 hvor man "desværre" monterede et 55 Ah og kørte "630 meter på præcis 60 minutter."
www.campingferie.dk

Hvor langt kan man køre med det lille optima, vil sikkert interessere nogle.

Og ville være rigtig fint hvis man forsøgte det samme, dvs monterede det lille nye Li on mini batteri i stedet - og på samme strækning med samme vogn lavede en distancetest.

og Eventuelt holdt op mod optimas yt 11.6 kg s batteri der er Trumas top anbefaling.

mvh

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail  

Om campingferie.dk | info@campingferie.dk | Bank: 5301-0432915 | CVR.nr. 34486379 | 1996-2016 © Neslein Media ApS